Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
07.01.2012 17:15 - ИЗКУСТВОТО ПОД КОНТРОЛА НА СПЕКУЛАНТИТЕ
Автор: kordon Категория: Политика   
Прочетен: 3455 Коментари: 8 Гласове:
7

Последна промяна: 17.01.2012 12:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
    Статия на френската галеристка и кураторка Farideh Cadot, публикувана във вестник Liberation на 2 юни 2011 г., предизвикала сериозна реакция в артистичните среди и сред обществеността във Франция.


 

    В глобалния комерсиализиран свят, където всичко, както се смята, трябва да носи колкото се може повече приходи, изкуството не е в състояние да избегне общите правила. То се счита за своево рода бизнес. Неговите традиционни деятели – художници, интелектуалци, галеристи, критици – днес не се виждат и чуват. Обаче болшинството от тези професионалисти продължават да вършат работата си, живеят от своя труд, страдайки мълчаливо от равнодушието на пресата, която говори само за финансовото или комерсиалното измерение на изкуството; измерение, разбира се, важно, но към което изкуството не принадлежи. „Ударен е джакпотът”, „вълнения на артпазара”, „колекционери-законодатели на модата”, „фантастични приходи” – ето с какви думи се описват днес художествените събития. Читателите са заливани с информация за рекорди: „24 милиона евро за два часа”, „Изпод чукчето на аукциониста се разхвърчаха стружки злато”... Цифри, цифри, до опиянение, до главозамайване, до отвращение!

    Тези крайности в света на съвременното изкуство ме принуждават да прекъсна мълчанието. Вече тридесет години имам галерии в Париж и Ню Йорк, била съм куратор на няколко изложби в музеи и изложбени зали във Франция и извън пределите ѝ, но вече просто губя дар слово. Парите днес са единственият критерий за преценка. Пресата пише само за „локомотивите” на пазара, раздувайки имената на тези, които управляват комерсиалните империи. Тези PR персонажи се оказват на най-високите нива на всички рейтинги. Но опитайте се да вкарате рейтингите в изкуството – това само по себе си е скандал. Много вестници и списания публикуват списъци: петдесетте или стоте най-важни художествни деятели. „Най-влиятелните хора в света на съвременното изкуство” имат своя табела с ранг, както при най-богатите наследници и изгодните борсови продукти. Но ролята на пресата не се състои в това да преследва сензации.

    Все по-рядко може да се срещнат текстове, в които става реч за историческото или културното значение на това или онова явление. Разбира се, пазар на изкуствата съществува, и е напълно нормално да се съобщи колко струва това, което се предлага на него. Но все пак тук не става дума за нефт! Изкуството не е обикновена стока, не е борсов продукт. Но цените достигат такива висоти, че това замърсява информационното поле.

    Да се притежава произведение на съвременното изкуство се превръща в признак за принадлежност към висшата класа. Всички новобогаташи се стремят към това. Професионалната преса ни представя хора, които, бързо натрупали състояние, купуват произведения на изкуството в поразяващи въображението количества. Техните методи са невероятно прости: купуват всичко подред, от всеки подред и без значение на каква цена. А след това се избавят от всичко това, когато им хрумне каквато и да е нова идея. И в този процес прибират нелоша добавена стойност в ущърб на наивни колекционери. 

    Рискувайки да изглеждам смешна ще кажа, че колекцията е дело на цял един живот, това е история на чувствата, тя работи като един вид психоанализа, тя съпътства колекционера и го открива за самия него. Най-страшното е това, че именно тези нови колекционери, хора, които не си правят труда нито да разгледат произведенията на изкуството, нито да размишляват върху него, създават днес „вкуса на времето”. Една шепа от така наречените меценати, възползвайки се от данъчните облекчения (за които се борехме през 1980-те години), диктуват модата. Към това се прибавя и мафиотското измерение – всички знаят, че покупката и продажбата на произведения на изкуството става един от най-бързите и надеждни способи за пране на мръсни пари. Възниква тотален, непоносим хаос! Много професионалисти, подобно на мен, чакат и се надяват самозванците, които изкуствено раздуват цените на няколко художници-звезди, да бъдат разобличени. Защото цялата нестабилна структура се базира на невежеството и безкултурието на новите купувачи.

    Онези, чиито имена са в устите на всички, защото финансират големите изложби, не се лъжат: за своите лични колекции те купуват нещо наистина ценно, докато гръмките имена използват само за реклама в медиите. Други царе от сферата на изкуството плащат твърде много на своите придворни, за да сноват по света в търсене на милионери, незнаещи какво да правят с парите си. Руските олигарси купуват аукционни къщи, където водят клиенти, още по-необразовани от тях самите, готови да купуват каквото и да е със затворени очи, стига да струва страшно много пари. Милиардерите от Катар купуват всичко в движение. Принцовете от арт-света използват това, за да се избавят от всичко, което са купили, на тройно по-високи цени. Светът на изкуството се управлява от шепа Мейдофци (по името на Bernard Lawrence Madoff, американски бизнесмен, обвинен и осъден през 2009 г. за създаването на най-голямата в историята финансова пирамида и за присвояването на над 50 милиарда долара, на 150 години затвор), които, не вярвайки в собствената си стока, продават всичко в движение, прехвърляйки от руски ръце в джобовете на шейховете това, което иначе биха оставили за себе си, ако бяха уверени в ценността на този боклук. Пред нас е сцената „да се спасява, който може”, където всеки бърза да се избави от това, което би следвало да се нарече токсичен финансов продукт, и не пита какво ще стане утре. Пред нашите очи художественият свят потъва към дъното, а ние мълчим.

    Някои крещят от негодувание, като историка по изкуствата Жан Клер (Jean Clair), който въстава против „изкуството на трейдърите” и разкрива порочния механизъм, водещ „от култура към културност, и от културност до култ към парите”. Наталѝ Ейнѝш (Nathalie Heinich) поставя въпроса за напълно безвъзмездното финансиране от страна на държавата (има се предвид Франция – В. К.) на произведения и институции, които при това остават частна собственост.

    Време е пресата да предостави думата на тези, които все още вярват в изкуството и художниците. Тя е длъжна да изпълни дълга си, информирайки читателя не само за това кое колко струва. Дошло е времето да се поговори за художниците, за това, което те творят и излагат. И не само за тези, привличащи вниманието на милионерите, които не са в състояние да запомнят имената им, хвалейки се, че са купили три килограма китайци и пет килограма индуси. За мен всичко това е дълбоко отвратително, и много други, както и аз, чувстват, че стават жертва на вкуса и парите. Тъй като ценността на творбите днес се свежда само до тяхната цена, предишните любители на изкуството са напълно дезориентирани. Когато ушите подменят очите, спекулациите задушават интуицията и чувствата, които все пак се явяват най-важните критерии за избор. Време е професионалистите в изкуството да излязат от дълбоките резерви и мълчаливото мнозинство най-накрая да бъде чуто.

    Много от нас споделят това недоволство и чувството за безсилие пред лицето на агресивното малцинство. Вятърът на историята ще измете тези шарлатани, които превърнаха пазара на съвременното изкуство в страната на глупците! Ние трябва да защитаваме с всички сили другото лице на художествения пазар – това, истинското, което работи в сянка, далеч от светлините на рампата!


     Farideh Cadot,
 Le 2 juin 2011, journal Liberation  



Гласувай:
7



1. nbrakalova - „. . . Защото цялата нестабилна с...
07.01.2012 22:12
„... Защото цялата нестабилна структура се базира на невежеството и безкултурието на новите купувачи…
Пред нашите очи художественият свят потъва към дъното, а ние мълчим…
Време е пресата да предостави думата на тези, които все още вярват в изкуството и художниците. Тя е длъжна да изпълни дълга си, информирайки читателя не само за това кое колко струва…”

Тъжно е, но невежеството и безкултурието е днешната действителност, резултат от идеологическата манитулация. От друга страна, пресата е зависима от този, който й плаща! Учудвам се, че статията е стигнала до масовия читател! Безспорно, съдействащ фактор е авторитетът на авторката. Аналогията с емблематичното и днес произведение на Себастиан Брант може да вдъхва надежди да се чуят гласовете на недоволството, но дали те ще окажат оздравителен ефект над властта на пазарите и техния интересите? Едва ли!
цитирай
2. kordon - от kordon до nbrakalova
07.01.2012 23:12
Аз също не питая големи надежди за бъдещето на изкуството. Докато вкусовете и тенденциите се определят от критериите на пазара, т. е. от финансовите изгоди, сегашното статукво не може да бъде преодоляно. Наблюдавайки съвременните тенденции, не виждам шанс за благоприятна промяна. Тъжно, но вярно...
цитирай
3. nbrakalova - от nbrakalova до kordon
08.01.2012 22:06
Уви, всичко е под знака на потреблението. Дори тук, в интернет пространството, вече не сме хора, а потребители. На дневен ред са механизмите на рекламата. Изкуството не е пощадено. Остава утехата на единомислието и общата болка...
цитирай
4. kordon - от kordon до nbrakalova
08.01.2012 22:45
През 1963 г. Джоузеф Валачи, член на престъпния клан Дженовезе, официално признава съществуването на мафията в Съединените щати. Дотогава американците са били в неведение за наличието на този канцерогенен тумор в организма на собственото им общество. С дефинирането на този проблем се диагностицира заболяването, а след това започва лечението. Това е много тежък, сложен и дълъг процес, който продължава и днес.
Искам да кажа, че за да се избави обществото от каквито и да е неприятности, то първо трябва да ги установи. След това те трябва да се поставят на дневен ред и да се дискутират непрестанно. По пътя на публичния диспут ще се уточнят мерките и методите за справяне с проблема. Това е много опростена схема, разбира се. Но ние все още дори не сме осъзнали, че съществува такава порочна схема за фабрикуване и пласиране на „изкуство”, основаваща се на невежеството на потребителите на такива фалшиви продукти. Предстои много дълъг път.
цитирай
5. nbrakalova - от nbrakalova до kordon
09.01.2012 18:55
Звучи оптимистично, но... обществото лесно се манипулира, особено в днешното време, когато се влияе най-вече от натрапващите се медии... Възможно е все пак идеята да проработи... Дано!
цитирай
6. zaw12929 - Поздравления за всичките ви постинги!
11.01.2012 11:00
. zaw12929 - Няма никаква пукнатина: Вашето съмнение е израз на духа търсачески
07:16
" В корпуса на хипотезата за "свободната воля" зее още една съществена пукнатина. Библията твърди, че Бог създал Адам и Ева по свой образ и подобие: ... "
вие в момента изразявате божия си талант, да мислите, да търсите истината, тайната на всичко, което е извън вас....
СЪЗДАЛ ЛИ Е Бог Адам и Ева по свой образ и подобие: Да, защото Бог не е с образа на никое живо същество, нито даже в образа на човек ето защо:
Първо ще ви попитам, "Каква е едната монета в портмоне, в което има само две монети на обща стойност 55 гроша, щом не е от 50 стотинки?! Не, не може да има толкова гроша в портмонето, отсичат първосигнално запитаните!" Може, щом едната не е 50 гроша, да 5 гроша е, а другата е от 50 гроша..."
Адам , първия човек не е като другите живи същества- Бог му даде мисълта. Адам, като опозна рая помисли , поиска да има... жена. Тогава Бог му даде Ева, любопитна, готова да научи нещо по вече, за света, който я заобикаля тя не случайно попадна и на змията, която и подсказа, да гризне ябълката от дървото на знанието... Ева, като всяка жена пристъпи забраната... Пред Бог се откриха 2 възможности: да има в рая три Бога, но, мисията му, за развитието на света се нарушава, спира, не няма как да спре, такава е "програмата" на мисията. Те знаят, че има рай, където са Богове, до Бог и ще се върнат в него, когато изпълнят желанието си да притежават цялото знание, защото без него няма как да са това, което Бог ги е направил: Да са негово подобие. Бог продължава да ни създава, чрез качеството на мозъка....
Бог има образ на ... знание....Бог е цялата наука, всичкото знание с което създаде света в който живеем...
Тайната на знанието е основата на развитието на света, където създаването пулсира, като резултат от нула до максимално развитие и преминаване в ново измерение. Всичко, което се случва е желанието на Бог неговото създание- човека , започвайки от пълното незнание, да опознава природата, да открива нейните непроменящи се закони, да изобретява на базата на знанието един свят, успоредно на Божия, светът, който ни заобикаля и наричаме цивилизация...
Бог надари човека с мисия, за да я реализира му даде мисълта, даде му неутолим търсачески дух, таланта да твори, да умнее, свободната воля: да мисли- .Единствената територия на свободата на всеки човек е умът, където са мислите в които никой не може да наднича. Човек е смъртен, но създава безсмъртното човечество. (Адам, значи човечество!) После "идва" Ева, а после... живот извън рая... и в същото време си повтаряме:"земята ни е земен рай" , да рай, доправян непрекъснато от човека на базата на знанията, натрупвани векове. Има добро и зло.
Злото идва от човешките мисли за отмъщение, за противодействие, даже и за отричане на Бог, за правене какви ли не злини, пак в името на Бог и в същото време са все стъпки на опознаване, на откриване, на пътя на развитие и това, което сме достигнали не е върхът, но идва момент, когато осъзнаваме, че има и наука и Бог! Всеки по свой начин го открива- някой много късно, но това не е недостатък, а необходимост на напредъка.
http://zaw12929.blog.bg/politika/2012/01/09/naukata-otkri-bog-i-to-ne-vchera.879574
цитирай
7. zaw12929 - хубаво е, човек да има идеи, убеж...
11.01.2012 11:05
хубаво е, човек да има идеи, убеждения, но да не гори труповете на хорта, които имат други идеи, както са горили Ян Хус?! Това е грешно!

Никому не вреди светът да има всички идеи- бъдещето ще докаже всичките...но сега може да са неприемливи
По добре е да осъществявате вашите идеи... и неприложимите идеи влизат в употреба- днес на едни, утре на други!
цитирай
8. kordon - от kordon до zaw12929
11.01.2012 21:39
Благодаря Ви за поздравленията, както и за Вашите коментари!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kordon
Категория: Политика
Прочетен: 4844756
Постинги: 467
Коментари: 2759
Гласове: 2285