Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
30.09.2010 21:44 - КОГАТО ЦИГАНИТЕ СА ИМАЛИ КУЛТУРА, БЪЛГАРИТЕ СА СПЕЛИ В ПЕЩЕРИ
Автор: kordon Категория: Политика   
Прочетен: 5597 Коментари: 8 Гласове:
2



 Интервю с Димитър Атанасов - писател историк с цигански произход. На 56 г. той се радва на куп внуци, един от които с френска жилка. Ромът, родом от Варна, е завършил средно образование. В момента работи към община Варна, а пряката му дейност е репатриране на стари коли. По негово мнение не е завършил висше образование, защото навремето е останал принципен и не се е подмазвал достатъчно на другаря Живков (?!), за когото иначе твърди, че също е с цигански произход. Атанасов е автор на книгата „Светът на циганите“, която представлява сборник от статии. В тях са отразени проблемите, историята, езикът, нравите и обичаите на ромите.    Верую: Простотията няма почивен ден, няма и етнос  Проблем:Не ние сме проблем на българите, а това, че създавате проблем от нас  Помощите:Спирането на помощите е добро решение. Няма оня само като добитък да чака на пълна ясла, я  - Г-н Атанасов, кое Ви подтикна към писателското поприще?  - Навремето захапах темата за циганите по време на една среща, посветена на тях. Там срещнах историчката Вера Мутафчиева, която наговори куп глупости за ромите. Затова си казах, че аз като циганин трябва да почна да пиша за нашето племе. Същия съвет ми даде навремето и съветникът на Жельо Желев, който направо ми каза да сядам да пиша нещата такива, каквито ги виждам. А аз смятам, че всички народи са простаци. Няма народ от светци. Единствено евреите претендират да са божествен народ, но те са пълни тъпанари. Ако погледнем реално какво става с българската нация в момента, излиза, че сме простак до простака, мила моя майно ле. Четеш вестника и се хващаш за главата – някой обрал банка, друг пребил пенсионер, циганка изоставила децата си и т.н. Живеем в някакъв измислен свят. Всеки се стреми към златната среда – така с едната ръка държиш дявола, а с другата си хванал бог за шлифера. Ние, хората, сме много интересни животни. Затова казвам, че всички сме хамави.    - Защо българите знаят толкова малко за културата на циганите, след като делим една земя, откакто се помним?  Първо, ние, циганите, се държим много странно, трудно хващаме вяра на другите. Българинът пък още от самото си рождение ни е сложил на последната редица. Помислите си как бабите от време оно плашат малките деца, че ако не слушат, ще ги вземе циганинът с торбата. Това е цялата работа. Но академиците, които пишат за нас, изпадат в умопомрачение. Как може някой да казва, че ние нямаме език и култура? Той трябва да е бил на 300 грама мастика. Да сте чували за блеещи или лаещи цигани? Че ние произлизаме от Индия. Българите са спели в пещерите и са се катерили по дърветата, когато ние сме имали култура.    - Съществува ли наистина ромски проблем, или той е измислен от българите?  - Има, ама българите правят от нас проблем. Ние нямаме проблем като народ.    - А от гледна точка на циганите българите проблем ли са за вас?  - Не. Ние гледаме на българите с пренебрежение, защото сме по-великодушни. Това се отнася не само за българите, а за циганите в цял свят.    - Т.е. смятате се за по-...  - Не, не. Просто игнорираме останалите народи. Дори в другите страни до такава степен ги игнорират, че чужд в циганската махала изобщо не се допуска.    - По този начин те не се ли дистанцират сами?  - Не. Аз как да ви допусна до моята махала, след като вие не искате да ме разберете. Вие имате негативно отношение към мен, не ми вярвате, не ме уважавате. За българина циганинът е крадлив, лъжлив и въшлив. Но вие не можете да разберете едно: че всичко тези думи, които се отнасят за нас, се отнасят и за вас. Не е трагедия, че ние ромите сме проблем. Трагедията е, че българинът сам на себе си прави проблем с неумението да си управлява държавата. И затова ние сме проблем, защото живеем в проблемна страна. И вие сте проблем на държавата с детето, което не успявате да настаните в детската градина, и с парното, което взима главата от кръста. Трагедията е при вас, не при нас.    - Книгата „Светът на циганите“ за кого е предназначена?  - За българите да ни опознаят. А циганинът изобщо не може да я прочете.    - А не искат ли да са по-образовани и да могат да я прочетат?  - Абе, искат, ама аз ще ви питам: съгласна ли сте с това, което става в училище? Не! Тогава след като дори в училище почнаха да се събличат голи и да вършат дивотии, да се стрелят, ние защо да искаме да си пращаме децата там. И не е вярно, че ние сме проблемът, защото нашите деца не са там, а училището стана страшно. Ето ви един парадокс. Защо българите правят тъпотии – нали са по-висши от нас? Затова казвам, че простотията няма почивен ден, тя няма етнос.    - Искат ли ромите да променят начина си на живот?  - Как да не искат. Кой иска да живее цял живот в коптор като таралеж в храстите. Въпросът е как да стане.    - А Вие как го виждате?  -Никак. Защото когато аз искам да си променя битието, а вие имате изградено негативно мнение за мен, ще ме допуснете ли до себе си, ще ми дадете ли шанс? Този страх, който води до простотия, ни спира.    - Защо ни е страх от циганите?  - Защото не ни познавате и не искате да научите за нас. Проблемът е ваш, защото ние сме част от държавата в едно с българите.    - От 1 януари социалната политика каза баста на помощите. При вас тотално се живее от тези пари. Какво си говорят хората в махалите за това решение?  - Държавата ще икономиса няколко милиона лева, които обаче са само капка в морето. Това няма да ви реши проблемите.    - Т.е. не сте съгласен с тази мярка?  - Не бе, аз съм съгласен. Това е добро решение, защото така се вкарва някаква дисциплина. Няма оня само като добитък да чака на пълна ясла. Съгласен съм. Но какво следва от това? Нека никой не взима социални помощи, но питам по кой член от Конституцията държавата гарантира правото на труд? Ние живеем в постоянна обструкция на собствения си закон. Каква държава сме!    - Какво мислите за живота в гетото?  - Гетото е грешка. Не можеш да ме хвърлиш зад някоя ограда и всички да забравят за мен. От това нищо добро не може да произлезе.    - В книгата си обаче често критикувате постъпките на своя народ?  - В нея хапя много лошо циганите. Но не мога да си изкривя душата за някои неща. Какво мога да кажа за тъпата мангалка, която ражда деца и после ги убива? Критикувам ги и за нежеланието им да учат, за особеното им влечение да крадат и лъжат, или т.нар. дълги магнитни пръсти. За това, че копират лошите черти на българите. Но лошотията не е етническа характеристика. Тя е човешка и се отнася за всекиго. 31.01.2008     Юлия Георгиева                                                                                                                                                Статията е от електронната версия на вестник "Народно дело". Поводът да бъде препечатано това интервю е желанието ни да запознаем аудиторията с начина на разсъждение на хората от циганския етнос,както и да покажем как ромите виждат своята роля в обществото и какво е мнението им за българите.     



Гласувай:
2



1. анонимен - М да
30.09.2010 22:10
Прав е бай Мангал , простотията няма почивен ден, той е живо доказателство за това. И е прав за това, че циганите са по-големи расисити от българите...
То се ражда в убийствена мизерия, не знае защо го има, не може да се реализира , но е със самочувствие...Просто ако не беше жалко, щеше да е смешно!
цитирай
2. анонимен - М да 1
30.09.2010 22:12
Пак аз, допускам правописни грешки от бързане, за което се извинявам!
цитирай
3. анонимен - Но когато
01.10.2010 09:27
българите излязока от пещерите,
ЦИГАНИТЕ ЗАПОДСКАЧАХА ПО ДЪРВЕТАТА, ТА ДО ДНЕС НЕ МОГАТ ДА ПРОМЕНЯТ ПРИДОБИТИТЕ НАВИЦИ .... :)))))

КОЛКОТО ДО "РОМСКИЯ ПРОБЛЕМ" , НАИСТИНА ЦИГАНИТЕ НЯМАТ ПРОБЛЕМ СЪС СЕБЕ СИ КАТО НАРОД , НО ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ НАРОДИ ИМАТ ПРОБЛЕМ С ТЯХ.

КОЛКОТО ДО ГЛЕДАНЕТО ИМ С ПРЕНЕБРЕЖЕНИЕ КЪМ БЪЛГАРИТЕ, НЕКА НЕ ЗАБРАВЯ ГОСПОДИНА, ЧЕ НА ТЯХ МНОГО ЧЕСТО СЕ ГЛЕДА С ОТВРАЩЕНИЕ.

ЖАЛНА ИМ МАЙКА НА ЦИГАНИТЕ, АКО ТАКИВА СА ДУХОВНИТЕ ИМ ВОДАЧИ !
цитирай
4. didslpole - Простотията
01.10.2010 15:30
Простотията и циганията са универсална даденост и всички са им подвластни, но проблемът е точно в циганията , а не в циганина. Ако вземеш едно цигле и го отгледаш в нормално семейство ще стане нормален български гражданин и обратното разбира се. Едно дете в гетото независимо, кой е баща му дали циганин или някой рус скандинавец, ще стане цигле. Следователно циганите трябва да се притопят културно, но аз не виждам откого, защото българите не стоят много по-високо като култура и манталитет. Проблемът е, че си приличаме прекалено много. Да не би българите да не сме крадливо племе. Или да сме подредени и организирани като шваби. Един циганин да няма в България, проблемите ще си бъдат същите. Пак ще е скъпо,а заплатите малки, пак ще има корупция и пладнешки грабеж, и т.н. Циганите са дежурното извинение, другият, различният, който е виновен за всичко. Ама не са виновни за всичко. Баш виновниците са българи и това са икономическите и политически вождове на племето-елита, който не е способен да се справи и на който му изнася някой друг да е виновен. Така в Германия евреите опраха пешкира, макар самите германци и особено върхушката на елита да бяха виновни за националната им катастрофа след Първата световна война. Същият този елит финансира Хитлер и отново доведе до катастрофа държавата. Историята се повтаря, и повтаря, но кой да мисли.
цитирай
5. kordon - от kordon до didslpole
01.10.2010 18:37
Драги господине,прав сте наистина,че поведението се култивира в средата,която даден индивид обитава.Но защо безкултурието,необразоваността,агресията, малтретирането на собствените деца,насилието над жените, кражбите, убийствата,изнасилванията,лентяйството,безотговорността, липсата на дисциплина са така силно изразени точно сред циганския етнос,а не сред скандинавците?Нима бихте оспорили статистиката,която показва,че тези недъзи са в пъти по-високи при циганите в сравнение с българите?Ако имате съмнения просто се поинтересувайте по-сериозно.И,моля Ви,не подхвърляйте напосоки, напълно слепешката такива нелепи сравнения като това":...циганите трябва да се притопят културно, но аз не виждам откого, защото българите не стоят много по-високо като култура и манталитет. Проблемът е, че си приличаме прекалено много. Да не би българите да не сме крадливо племе".Бих искал да ми покажете статистика,която показва,че процентът на престъпленията сред циганите и българите не се различава особено.В противен случай приемам твърдението Ви за неоснователно и злоумишлно.Да,проблемът на циганите е в тяхната културна изостаналост,в техните ретроградни традиции,които не са били променяни от хилядолетия.Днес тези назадничави и тесногръди обичаи и манталитет са в разрез с изискванията на съвременната цивилизация.Те трябва да бъдат захвърлени като стара черга.И това може да стане само,когато циганите се образоват.Така те ще придобият нови и по-обширни знания,ще се научат на ред и дисциплина,ще получат нови културни умения и способност да комуникират с останалите граждани.Социалната им среда ще се разшири,ще получат трудови навици и способност за по-голяма мобилност и адаптивност в рамките на обществото.Проблемът е,че образованието,трудолюбието,дисциплината, организацията са качества,които са в разрез с етно-културните разбирания и навици на циганския етнос.Да,ние-българите не сме идеални,но да ни сравнявате с циганите е абсурдно недоразумение.Бъдете здрав!
цитирай
6. анонимен - Ciganite na sapun!!!
01.12.2010 11:38
smurt na ciganite,genocid im trqbva,maika im ciganska izmet da eba
цитирай
7. анонимен - Във Ведическа Индия париасите са били извън обществото
01.12.2010 16:14
Те не са принадлежали към обществото на древна Бхарата (Индия).
Варните според Ведите са били Брахмани (жреци) , Кшатрии (воини), Вайши (търговци и занаятчии) и Шудри (бачкатори).
Париасите (от тях са нашите цигани) са били извън обшществото извън цивилизацият и културата на Индия. Според стария брахмански кодекс са се смятали за по-лолу от животните. Това е променено едва с конституцията от 1971 г..
Намерил тоя неграмотник с какво да се хвали - с времето, когато са ги смятали за по-долу от животните :)
цитирай
8. анонимен - srbsko je naj lepsi
18.12.2010 20:20
значи хора не искам да обидя никой но във интерес на истината българи избщо нема къв ли народ не е минал през бг 500 години турско робство та забележете че имаме още турски думи в езика не само това българите са се смесели с още много народи така4е недейте да дискриминирате хората защото и ви е неста българи неможете да докажете това нема българи запомнете го добре нядавам се 4е несъм обидил никого
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kordon
Категория: Политика
Прочетен: 4876142
Постинги: 467
Коментари: 2759
Гласове: 2286