
Прочетен: 564 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 30.04 07:36

Автор: Виктор Кордон
Критиците на еволюционната теория, по правило произхождащи от средите на креационистите, твърдят, че животът бил прекалено сложен, за да се появи по естествен път. И тъй като според тях комбинациите за неговото възникване били твърде комплицирани, следователно трябвало да е намесена външна, надприродна сила, тоест Бог.
Първо трябва да уточним, че природата не търси никакви конкретни комбинации и резултати. Всички явления и процеси в нея протичат според нейните закони, тоест зад тях не стои никакъв предварителен замисъл, а ефектите от тях са естествено следствие от строгите и безстрастни физични принципи. Природата разполага с абсолютно всички елементи и с цялото време на света, тоест с най-голямата експериментална база.
И така, всички съставки, необходими за раждането и поддържането на живота, съществуват в природата. Съчетаването им под въздействието на динамично променящата се среда на ранната Земя, която е действала като катализатор на всякакви химически процеси, е само въпрос на време. И природата е имала стотици милиони години за "експериментиране" с различни комбинации при най-разнообразни условия в най-голямата лаборатория на света – самата тя. Разбира се, тук изобщо не става дума за умисъл, а за просто действие на природните сили и закони. Нищо друго.
Което означава, че няма причина, която да възпрепятства природата, разполагаща с всички необходими ресурси – материя, енергия, пространство и време – да провежда безкраен брой опити и в крайна сметка да възпроизведе комбинацията, довела до раждането на живота. Компонентите на живота доказано са взети от природата, а не от външни източници, и комбинирането им не противоречи на нейните закони. Следователно животът е напълно закономерно явление и е излишно да търсим свръхестествена намеса в появата му. Още повече, че няма никакви индикации (още по-малко пък доказателства) за съществуването на извънприродни, тоест противоестествени сили.
Фактът, че всички живи организми са генетично свързани, показва, че имат общ прародител и че са се развили постепенно по пътя на естествената еволюция. Ако някой (Бог, Свръхразум) отвън е създал отделните видове (каквато е тезата на креационистите), защо тогава те имат общи гени? Ако не е имало еволюция, защо отначало животът е бил по-прост и с течение на времето се усложнява? Ако хората са създадени от Бог, защо са толкова тясно генетично свързани с приматите и особено с шимпанзетата и бонобо? Ако няма естествен подбор, защо някои видове (например китовете) носят белезите на бозайници и на практика са бозайници? Ако няма еволюция, защо хората имат рудиментарни органи (остатъчни нефункционални органи), като опашната кост, а по време на човешката ембриогенеза опашката (каквато имат всички бозайници) присъства за период от четири седмици, след което изчезва?
Природата съществува и еволюцията е факт (без значение, че някои го отричат), което е доказателство в подкрепа на еволюционната теория. А съществуването на Бог е, меко казано, проблематично. Значи, на доказаните факти биват противопоставени имагинерни образи и сюжети?! Доказаните факти биват отричани, а измислените персонажи – представяни като безусловно установени. Тоест всичко е обърнато с главата надолу против логиката и достоверните данни. Аз избирам да вярвам на фактите и здравия разум. Но никога безкритично и безрезервно.
Креационистите казват, че щом науката няма данни как точно по естествен начин е възникнал животът, значи животът е божие дело. Интересна логика. Ако не знам как точно е заченат съседът ми, това означава ли, че е заченат директно от Господ? В тази връзка можем да попитаме креационистите дали знаят точно как Бог е създал плазмодиите? Ако не знаят с абсолютна точност как (а те не знаят), значи плазмодиите не са създадени от Бог. А след като те самите твърдят, че Господ е създал всичко, значи трябва да е създал и плазмодиите. Но след като креационистите не знаят как точно ги е създал Той, значи не само те не са създадени от него, а и всичко останало не е негово дело. Така работи креационистката "логика". Аз съм убеден, че те не знаят точно как е създал Бог който и да е вид. Тяхната представа за произхода на видовете е следната:
"И Бог каза: Да произведе земята одушевени животни, според видовете им: добитък, влечуги и земни зверове, според видовете им; и стана така.
Бог създаде земните зверове според видовете им, добитъка - според видовете му, и всичко което пълзи по земята, според видовете му; и Бог видя, че беше добро."
Щом те смятат, че е достатъчно да използват толкова опростена обосновка, значи и ние можем да кажем с най-общи думи, че природата е създала всички живи организми. Голямата разлика все пак е, че природата без никакво съмнение съществува, докато Бог все още се намира в категорията на въображаемите персонажи и ще остане там, докато съществуването му не бъде доказано. Другата разлика е, че докато те, креационистите, се задоволяват с такива елементарни обяснения, останалите хора непрестанно търсят отговори и благодарение на изследванията си са изградили много по-добра представа за света и живота от наивното предание, съдържащо се в свещените за вярващите в Бог писания.
Наличието на еволюция не говори, че няма Бог. Това, че Природата рои живот се вижда дори и от библейските стихове, цитирани от теб. "Бог каза: Да произведе земята / водата... и стана така", т.е. земята/водата произведе. Описаните от теб физични, химични и прочее природни закони не са нищо друго освен "Словото, което държи Вселената, така щото тя не може да се поклати". Или пък може да се каже: "Словото на Бога - алгоритъмът, по който се развива Вселената, са физичните, химичните и т.н. закони".
Сега, в Съществуването всеки може да види каквото си иска - привиден хаос (облаци, вълни, турбуленции) или подредба. Лично аз виждам подреденост и закономерност. Причинно-следствена връзка. А привидно хаотичните образувания са просто закономерности, на които не можем да изследваме докрай причините. Т.е. хаосът е измамна проекция, която идва от нашето незнание.
Съгласна съм и "че природата не търси никакви конкретни комбинации и резултати".
Природата е изпълнител. Тя не е Мислителят, не е Генераторът на идеи. Въпреки това, не мога да кажа, че няма ИДЕЯ зад работата на Природата. Щом има ЗАКОНИ, значи има цел, към която привежда изпълнението на законите. Още повече, че законите не могат да бъдат нарушени, т.е. Природата, независимо от метаморфозите й, "не търси резултати", но следва поставената й цел абсолютно неотклонно.
Беше изказал идеята, че Бог (Свръх-разумът, Абсолютът и т.н.) е навсякъде и във всичко, и че ние сме от Неговата плът (Субстанция). За което гласувах с две ръце.
Тази плоскост дава добра база за верни умозаключения. Както и сам каза преди - ти не се бориш срещу идеята за Бог, а срещу нелепите представи за него.
Продължавай! Всички пътища водят към Него
Съгласен съм с теб, че "Наличието на еволюция не говори, че няма Бог". Еволюцията може да е един от природните закони, постановени от Върховния съзидател, заедно с всички останали природни закони.
Напълно споделям и тези твои мисли:
"Сега, в Съществуването всеки може да види каквото си иска - привиден хаос (облаци, вълни, турбуленции) или подредба. Лично аз виждам подреденост и закономерност. Причинно-следствена връзка. А привидно хаотичните образувания са просто закономерности, на които не можем да изследваме докрай причините. Т.е. хаосът е измамна проекция, която идва от нашето незнание."
Също като теб смятам, че хаосът, както и случайността, не са реални, а представляват субективно отражение на действителността в нашето съзнание, което поради недостиг на знания (а може би и на интелектуален капацитет) не намира връзка и закономерност у дадени явления. Вероятно "чудесата" са също такава "измамна проекция, която идва от нашето незнание".
Изхождайки от горното (и от много други мисловни установки), съм склонен да се съглася с теб (ако разбирам идеята ти правилно) и да приема за възможно наличието на Висша сила, която е създала света и го ръководи чрез онова, което ние наричаме "природа". Това вече ми изглежда като логически приемлива база, върху която може да се гради някаква по-сложна и пълна теза. И все пак си мисля, че ако и да сме в състояние да обсъждаме и теоретизираме последствията от божията дейност, и дори да прозрем някои нейни функции и принципи, то самото същество и битие на Господ са напълно недостъпна за нас материя. Мисълта, че можем да разгадаем естеството Му ми изглежда "еретична", тоест абсурдна. Но знае ли някой...