Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Декември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Постинг
26.05.2014 19:29 - ПРОВАЛЪТ НА СОЦИОЛОГИЧЕСКИТЕ АГЕНЦИИ – НЕКОМПЕТЕНТНОСТ ИЛИ ПРЕСТЪПНА УМИСЪЛ
Автор: kordon Категория: Политика   
Прочетен: 1673 Коментари: 1 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

В последните два месеца, почти без изключение социологическите агенции сочиха приблизително равни резултати в рамките на статистическата грешка, за ГЕРБ или БСП.

 

Разминаване или скрит замисъл имаше в прогнозите на социологическите агенции преди евроизборите, които драстично се разминаха с резултатите от вчерашния ден. Какво предсказаха социолозите и какво се случи?

 

В последните два месеца, почти без изключение социологическите агенции сочиха приблизително равни резултати в рамките на статистическата грешка, за ГЕРБ или БСП и незначителна преднина на едната или другата партия. Реформаторският блок най-често оставаше извън чертата, която позволява евродепутати, а ръстът на ДПС, който я доближи до втора политическа сила, изобщо не беше отчетен.

 

Справка на Агенция „Фокус” за проучванията на някои от най-популярните социологически агенции от последните два месеца сочи, че само една от тях се доближи до резултатите от европейските избори. В първите си изяви вчера след обявяването на прогнозните резултати, част от социолозите признаха провала си в прогнозите, а други обявиха, че резултатите са очаквани, независимо, че не съвпадаха не само цифрите с проучванията им, а и подрежданията на политическите сили.

 

Драстичната разлика между прогнози и крайни резултати не се случва за първи път в българската политическа практика. Най-познатият пример е с президентските избори от 2001 г. и сочената преднина на тогавашния президент Петър Стоянов пред Георги Първанов. Последният провал в прогнозите на социолозите обаче даде повод на политиците да отправят остри упреци към работата им, тъй като, според тях, по този начин се манипулира общественото мнение. Други поискаха лицензиране на социологическите агенции. Официален коментар от социологическата гилдия на този етап няма. Агенция "Фокус" припомня:

 

Сова Харис

изследване, проведено в периода 23-28 април 2014 г.: БСП - 19,2%, ГЕРБ – 17,0%, ДПС – 6,2%, България без цензура - 5,5%, Реформаторски блок - 4,1%, АБВ - 2,3%. "Атака" - 2,3%, НФСБ - 1,4%

 

изследване, проведено в периода 14-19 май 2014 г.: БСП – 31.0-35.0%, ГЕРБ – 28.0-32.0%, България без цензура – 9.0-11.0%, ДПС – 8.5-10.5%, АБВ – 4.0-6.0%, Реформаторски блок – 3.0-5.0%, Атака – 3.0-5.0%, други партии – 3.5-5.5%.

 

Медиана

проучване, проведено в периода 31 март – 5 април 2014 г. – “Медиана”: БСП – 21.9%, ГЕРБ – 19.6%, ДПС – 8.8%, България без цензура - 7.0%, НФСБ – 4.0%, Реформаторски блок – 3.8%, АБВ – 3.7%, Атака – 2.5%.

 

изследване, проведено в периода 8–13 май – “Медиана”: БСП - 20.5%, ГЕРБ - 17.1%, България без цензура - 9.8%, ДПС - 7.3%, Реформаторски блок - 4.3%, НФСБ - 3.6%, Атака - 3.5%, АБВ - 2.9%

 

Галъп интернешънъл

проучване, проведено в периода 28 март - 3 април 2014 г.: БСП – 20.0%, ГЕРБ – 20.9%, ББЦ – 5.3%, ДПС – 6.4%, Реформаторски блок – 2.1%, АБВ – 3.5%, Атака – 2.2%, НФСБ – 2.4%, “Зелените” – 0.3%, Глас народен – 0.9%, други партии – 6.9%.

 

проучване, проведено в периода 8-15 май 2014 г.: БСП – 18.3%, ГЕРБ – 18.3%, България без цензура – 7.2%, ДПС – 7.1%, Реформаторски блок – 3.8%, АБВ – 3.5%, Атака – 2.5%, НФСБ – 1.4%, “Зелените” – 0.9%, Глас народен – 0.6%, други партии – 6.2%.

 

Алфа Рисърч

проучване, проведено в периода 23 – 26 април 2014 г.: ГЕРБ - 17.6%, БСП - 15.9%, ДПС - 6.2%, България без цензура - 4.9%, АБВ - 4.5%, Реформаторски блок - 4.5%, Атака - 2.5%, НФСБ - 3%, Синьо единство - 0.9%, Зелени партии - 1.3%, други партии – около 5%

 

изследване, проведено в периода 17-20 май 2014 г.: ГЕРБ – 27.3%, БСП – 23.6%, ДПС – 13.4%, България без цензура – 10.5%, Реформаторски блок – 5.9%, АБВ – 5.3%, Атака – 4.1%, НФСБ – 3.9%, други партии – 6.0%

 

Екзакта Рисърч Груп

изследване, проведено в периода 4 - 10 април 2014 г.: ГЕРБ - 22,5%, БСП - 18,9%, ДПС - 6%; България без цензура - 3.6%; НФСБ - 5,3%, Реформаторски блок - 5,2%, АБВ – 5%, НФСБ – 3,4%, „Атака” - 1,9%.

 

изследване, завършило на 19 май 2014 г.: ГЕРБ - 28,5 %, БСП - 24,0 %, ДПС - 11,3 %, България без цензура -11,1 %, Реформаторски блок - 6,2 %, АБВ - 5,8 %, Атака” - 4.1%, НФСБ – 3.8%

 

Център за анализи и маркетинг

изследване, проведено в периода 1-6 март 2014 г.: ГЕРБ – 28.4%, БСП – 27.5%, ДПС – 15.4%, Реформаторски блок – 6.4%, България без цензура – 5.9%, АБВ – 5.0%, НФСБ – 3.4%, Атака – 2.6%, други партии – 1.4%

 

изследване, проведено в периода 23–30 април 2014 г.: ГЕРБ – 31.7%, БСП – 27.9%, ДПС – 13.7%, Реформаторски блок - 6.2%, България без цензура – 6.1%, НФСБ – 3%, АБВ – 2.5%, Атака – 2.7%

 

АФИС

изследване, проведено в периода 31 март - 7 април 2014 г.: БСП – 18.0%, ГЕРБ – 17%, ДПС – 4.8%, Атака – 3.2%, България без цензура – 3.2%, АБВ – 3.1%, Реформаторски блок – 1.9%, НФСБ – 0.9%

 

изследване, проведено в периода 2-17 май 2014 г.: ГЕРБ - 25,3%, БСП – 24,6%, България без цензура - 13,4%, ДПС - 12,8%, АБВ - 6,8%. "Атака" - 5,6%, Реформаторски блок - 5,6%, други партии – 5.9%.

 

Институт за модерна политика

проучване, проведено в периода 15 – 21 май 2014 г. БСП - 20,8%, ГЕРБ - 19,2%, ББЦ - 7,7%, ДПС - 7,5%, Атака - 4,6%.

 

Проучване, проведено в периода 1 – 12 април 2014 г. ГЕРБ - 21.8%, БСП - 21%, „България без цензура" -ВМРО-ЗНС - 7,3%, ДПС - 5.1%, Реформаторски блок - 2,7%.


Източник: vesti.bg



Гласувай:
5
0



1. lostov - Ами
29.05.2014 15:38
Мисля, че е публична тайна как доста (не знам дали всички, но доста) от т.нар. социологически агенции играят заедно с политиците. Имаш пари - плащаш си - слагат ти и някой друг % на следващото "проучване". Нямаш пари - не си плащаш - както те наредят. Не мога да го докажа, но съм убеден, че БСП са платили на няколко агенции, които да им "дадат преднина". Като цяло подобни социологически проучвания също влияят отчасти върху нагласата на потенциалния избирател и понякога биха могли да го разколебаят за една партия и "убедят" за друга. Тези евроизбори си проличаха кои са продажните агенции.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kordon
Категория: Политика
Прочетен: 2401477
Постинги: 422
Коментари: 2241
Гласове: 1871