Прочетен: 4736 Коментари: 9 Гласове:
Последна промяна: 06.11.2011 17:27
Едно от най-хитроумните и находчиви предложения, поставящо си за цел да потвърди божествения произход на света, принадлежи на английския теолог и философ, архидякона на Карлайл Уилям Пейли (1743-1805). Този християнски апологет публикува през 1802 г. своя труд „Естествена теология” (Natural Theology; or, Evidences of the Existence and Attributes of the Deity). В него той ни кара да се запитаме как би разсъждавал човек, който, разхождайки се из гората, намери джобен часовник. Вероятно би се запитал как е попаднало там такова сложно устройство. Един от възможните отговори е, че появата му може да е резултат от случайно комбининиране на различни молекули, които, съединявайки се произволно една с друга, са образували този фин и прецизен механизъм. Но дори и на пръв поглед това изглежда твърде невероятно, за да се приеме сериозно, и справедиво е отхвърлено от автора.
Единственият логичен отговор е, че приборът е бил създаден целенасочено от някакъв майстор – часовникар, а не е случаен сбор от невероятен брой произволни съвпадения. Тоест, имаме творение, създадено по предварителен замисъл от изкусен занаятчия, който притежава специални умения и възможности, неприсъщи на всеки.
До този момент няма причина да не се съгласим с г-н Пейли. Но това е само неговото встъпление. От тази позиция той заключава, че хората, като извънредно комплицирани механизми, способни на далеч по-сложни действия от един часовник, би следвало да са сътворени с определена цел от интелигентен създател.
Тази теза на преподобния Уилям Пейли може да се определи като апология на библейската доктрина за сътворението, в чиято защита е и замислена. Мнозина, между които и самият Чарлз Дарвин, са посветили не малко време и усилия на каузата да бъде оборен непреодолимия аргумент на карлайлския архидякон. Оставяйки настрана чисто научните методики, които недвусмислено отхвърлят догмата за едновременното създаване на живите същества и тяхната неизменяемост, ние ще се опитаме да решим проблема с космическия часовникар по дедуктивен път.
Нека започнем с часовника. Този инструмент наистина е бил създаден с определена прагматична цел от квалифициран специалист и не е плод на хаотично и спонтанно подреждане на физични константи. Но за да се научат хората да произвеждат такива акуратни уреди, е било необходимо натрупване на огромен обем от знания, умения и опит. Това е процес, продължил хиляди години – от създаването на колелото, през зъбните колела, пружините, откриването на различните метали и тяхната обработка, до необходимостта от прецизно измерване на времето, която се появява в точно определен момент. Логично, първите часовници са били по-примитивни и недостатъчно точни. Постепенно дизайнът и функционалността им били подобрени. Значи, в изработването на всеки часовников механизъм е въплътена мъдростта на хиляди поколения, защото е очевидно, че той не може да бъде произведен от маймуните в джунглата, нито дори от кой да е непосветен в конкретната дейност дилетант.
По същия начин човекът също е творение на определен създател. Този дизайнер е Природата. Човекът не се е появил отведнъж, а е следствие на милиарди години еволюция, които са запечатани в неговите гени. През този необозрим период Природата е усъвършенствала своите механизми, създавайки първоначално по-посредствени „часовници” – всички организми преди нас. Натрупала опит, тя постепенно, но неотклонно подобрява качеството на своята продукция. И в крайна сметка се появява и най-съвършенното ѝ произведение – Човекът. Целта, с която е създаден, е същата като на всеки нов модел часовници – да бъде по-съвършен от предишните. Огромното количество биомаса, невероятното разнообразие от живи организми (сред които сме и ние, хората) и необятният им ареал на разпространение имат една функция – да поддържат живота, това крехко творение на Природата. На човека, в качеството му вече на съзнателен творец, принадлежи ролята, отредена му от Нея, да опази този безценен дар като го разпространи из Космоса. В такъв случай вероятността животът да бъде погубен вследствие на глобален катаклизъм, поразил Земята, отпада.
Природата е онзи дизайнер, на чиято интелигентност дължим както своето съществувание, така и способността си да разсъждаваме върху предизвикателствата, пред които ни изправя.
Литература:
Paley, William Natural Theology: or, Evidences of the Existence and Attributes of the Deity
http://darwin-online.org.uk/content/frameset?itemID=A142&viewtype=text&pageseq=1
Тагове:
НА РАЗХОДКА ДО СЕЛО ЧЕРЕШОВО
Зверски пребитият от циганин Алекс от гр...
Следвайки "логиката на натрупванията", можем да допуснем Природата да е създала "същество" способно само с идея и воля да твори, т.е. можем да допуснем, че има Бог точно такъв, какъвто го оспорва Дарвин или мисли Пейли.
...
Лично за мен, обаче Бог не е този рисуван и предлаган в "нашите" земни религии. Нагло е, нещо повече - политика е, да ни се представя Той от всяка религия с претенция за всесветовност. Може и да са истинни, ок - тогава аз само мога да гадая?!
Но това е по-скоро философски въпрос, на който ние едвали бихме могли да дадем отговор. Във всеки случай няма конкретни доказателства в покрепа на такава хипотеза.
Поздрави!
08.11.2011 09:54
@kordon: Да, наистина една достатъчно развита цивилизация може би ще бъде способна да създава светове използвайки природните закони. Но ако тази цивилизация в ролята си на Творец обремени тамошните хора с първороден грях и им обещае изкупление чрез приемане на идеологически щуротии и безрезервно обожание, значи не е дорасла да създава. Ако това не е користолюбие - здраве му кажи!
Да, точно така! Има хора, които вярват, че природата е създател... по метода на случайността и я приемат за свой бог. За хора с моето мислене, тя не е "интелигентна" е също творение на Творческия интелект. Оставям настрана въпроса за липсващите междинни звена в еволюционната теория (тя и затова си остава и до днес теория, а не закон). Оставям настрана феномена – живот... Признавам, че лично аз нямам достатъчно вяра да приема за себе си този начин на „сътворяване”. Има обаче нещо, което дълбоко ме отблъсква в тази теория и то е изключването на нравствеността. Защото последната не е присъща на материалистичното, бездуховно природно организиране. Защото поне мен ме интересуват не само въпросите за появата, но духовното, което дава същностните отговори не само за физическото ни сътворяване, но и за съзнанието, морала, смисъла на живота и човешките отговорности във всичките им аспекти.
В крайна сметка чудесното е, че не сме създадени роботи на ниво инстинкт, а можем да избираме както в случая между две теории, заедно с техните доказателства - еволюционистичната и креационистичната, или... безразличието по тези и други въпроси.
Засега около себе си не виждам еволюция нито на физическо ниво, нито в морално отношение. Напротив... Още по-малко я очаквам. Но и това е въпрос на гледна точка.
11.11.2011 20:44
Научният подход е безпристрастен и лишен от емоции не защото учените са такива личности, а защото науката изисква обективизъм. Фактите и теориите се приемат заради тяхната състоятелност, доказуемост, фалшифицируемост (което няма нищо общо с ниския морал) и предсказанията, които могат да направят. От там нататък почти винаги достиженията на науката, превърнати в технологии, остават в ръцете на политици и търговци, които налагат своя морал, или неговата липса, на крайните потребител.
А иначе дали една научна идея е нравствена или не - това не е въпрос на избор. Можем ли да кажем, че теорията на числата е безнравствена? И да, еволюцията е теория и то в научния смисъл - доказана от много факти и наблюдавана в действие. И е красива, и вдъхновяваща...
И това, че господстващия капитализъм налага идеала "оцелява по-силният" няма нищо общо с биологичната еволюция. На мен лично ми е противен и се надявам да ми давате право да притежавам нравственост (изконно човешка; придобита, а не наложена свише), макар и да съм поддръжник на еволюцията и да смятам, че няма Бог.
Първият ми въпрос е следният: Как, според Вас, се вписва в представата за уникалността на човека фактът, че на генетическо ниво сходството между него и шимпанзето превишава 98%, като различията в гените на равнище ДНК представляват средно 1 нуклеотид от 100, т.е. 1%? Как схващането за нашия „божествен произход” обяснява откритието, че практически всички гени на тези две групи организми се отличават само по незначителни вариации в последователността на ДНК?
А ето и второто ми питане: Твърди се, че Петокнижието представлява Божественото откровение, предадено на Мойсей лично от Бог на Синайската планина. Би следвало то да е уникално, автентично, единствено по рода си, защото само то предава словата на Иехова. Как тълкувате тогава очевидното сходство между библейския текст, разказващ за Ной в книгата Битие, и далеч по-стария шумерски епос за Гилгамеш, в онази негова част, описваща изпитанията на стария Ут-напищим? Не е ли това доказателство, че авторите на Библията са плагиатствали (което е безспорно и в което не намирам нищо осъдително или необичайно) от по-старото шумерско предание, което напълно дезавуира тезата за божественото й авторство?
Всъщност, всеки може да вярва в каквото си пожелае, без да налага мирогледа си другиму. Защото най-важното нещо, това, което стои над всичко друго, не е вярата в това или онова, а да си добър човек. А такъв можеш да бъдеш и без да си християнин. Нима някой би отрекъл, че има добри мюсюлмани, будисти, шинтоисти, зороастрийци, атеисти? Или пък би твърдял, че добрият християнин стои по-високо от добрия хиндуист?
Моралът не е изобретение на Библията и християните. Той е общочовешка ценност, която е съществуала преди още юдеите да се осъзнаят като такива, и съществува и извън Светото писание и християнския ойкумен.
Какво значение има дали човек е християнин, ако е непочтен? Доброто не е прерогатив на вярващите в Библията и опитите на същите да си припишат някакво мнимо морално превъзходство над останалите са достойни за съжаление.
„Идеята за Бога е кръстопътят, където се срещат всички „улици” на човешката мисъл” (Жюл Симон). „Малкото знание отдалечава човека от Бога, а голямото знание – го възвръща към Бога.”; „Никой не отрича съществуването на Бога, освен този, комуто е изгодно да няма Бог”. (Френсис Бейкън) и пр., и пр. от двете страни…
Колкото до нравствеността – „изконно човешка; придобита, а не наложена свише” – е отделна тема, включваща например какво е човечност, кога сме човеци или откъде и как придобиваме ...
Наистина едно от най-важните неща в живота е човек да е добър. То обаче не е достатъчно. А кой ще бъде критерият за добро и доброта? И дали можем да бъдем винаги добри от само себе си? И то добри при всички обстоятелства, особено провокиращите? Никъде в Библията не се казва, че християните са особена категория хора, стоящи по-високо от останалите. Напротив - по естество всички хора сме еднакви... Центърът и посоката на живота могат да ни направят различни.
Разбира се, че моралът не е изобретение на Библията. Тя е книгата, която ни връща към него. Той обаче не е присъщ на човека по естество - човек може само да реши да се съобразява с него. Доброто наистина не е прерогатив на вярващите, но по пътя на вярата то се превръща в естество на човека, а не остава акт на волята.
Дали авторството на Библията е божествено или не, не се установява с едно изречение, а с непредубеденото и сериозното й изучаване.
В общ план и в потвърждение на това, че „всеки може да вярва в каквото си пожелае, без да налага мирогледа си другиму”, ще споделя мнение на Достоевски: „Хуманност, която отрича Бога, логически води до безчовечност; цивилизованост без просвещение христово – към подивяване; прогрес без Христа – към деградиране; свобода без Божия Дух – към деспотизъм и тирания”.
Далеч съм от това да налагам своето виждане, самата мисъл за това ми е неприятна. Само като креационист си позволявам да споделя мнение в компания на еволюционисти. :) Заедно с други. "Човек не може да погледне към реда и красотата на вселената, без да признае, че трябва да има някакъв Божествен план зад всичко това." (Вернер Браун)